אווירה משפחתית. / איציק קטרי
האווירה המשפחתית היא המנגינה שבין המילים מהירה יותר או איטית יותר, אך תמיד מוכרת וברורה.
למרות זאת, יפזם אותה כל אחד מבני המשפחה קצת אחרת.
יש אשר יהפוך אותה למנגינה קצבית ועליזה
יש שיאלתר עליה כך שכבר לא תהיה דומה למקור
ויש שיחזור עליה בדיוק באותה הצורה.
מושכת או משעממת, עליזה או מעצבנת, איך שלא תהיה
ייקח כל אחד ממנה משהו בעוזבו את בית אימא ואבא.
עם מעט מזל ורצון טוב, ידביק אותה למנגינה אחרת, חדשה, אשר תהיה לו ערבה הרבה יותר. וילדיו כשיגדלו, יחשבו כנראה אחרת…
בתחילת הדרך, יצאתם את בית ההורים עם מזוודה אחת, פגשתם בבן הזוג, אשר גם הוא החזיק מזוודה אחת.
אך מרגע שהפכתם זוג, המזוודה הפכה להיות אחת.
אל תוך מזוודה זו, כל אחד ואחת בקשר הזוגי, הכניס ומכניס את מה שהביא מבית הוריו.
היו אלא חוקים, מסרים, אמירות, אהבות, חוכמה, ניסיון ועוד.
האווירה מתחילה לרקום עור וגידים.
ובא ילד לעולם, וסופג את האווירה הזו. את המנהגים, האמירות המשותפות של ההורים.
ובא אח נוסף לעולם, וזה מתרחב, האווירה לובשת צורה שונה. התמודדות שונה.
הילד בתוך המשפחה, בראותו את הוריו, מה רואה בעצם ?
הוא רואה מיזוג תרבויות, מיזוג דעות והשקפות, חילוקי דעות לעיתים, הוא רואה את השוני שבין ההורים.
האווירה המשפחתית, אותה קובעים ההורים מתוקף סמכותם החוקית והמצפונית, משפיעה ומעצבת את ראייתו של הילד בתוך המשפחה.
הילד בא לעולם וגדל עם שלושה מרכיבים:
1. תורשה, גנים.
2. סביבה משפחה, חברים.
3. בחירה – כוח יצירתי.
מאגר הגנים והתורשה, הוא נתון שאיתו הוא נולד, האווירה המשפחתית וההרכב המשפחתי גם הוא נתון שעליו מופקדים ההורים.
הדבר היחידי שנשאר פתוח לילד, הוא הכוח שלו לבחור אחרת, או באותו הדבר שהוא רואה בבית.
את הדוגמא לכך, אפשר לראות לעיתים על צמד תאומים זהים, שמתפתחים להיות בוגרים שונים לגמרי. מדוע ? כי גם אם הנתונים שלהם זהים, הם יכולים לבחור אחרת בכל נקודת זמן, כך שהמסלול שלהם יכול להשתנות.
בעצם, כולנו גדלים עם תפישה סובייקטיבית, שונה לעיתים מתפישתם של האחרים את המציאות.
מכך יוצא שהילד יכול בכל רגע נתון, לפרש שונה את המציאות ממה שהתכוונו הוריו או אחיו.
הוא גם יכול לפרש דומה, אך לקבל החלטה על דרך פעולה שונה.
האווירה המשפחתית, זה בעצם כל מה שהילד רואה בבית מיום היוולדו: אלו ההחלטות שההורים מקבלים, איך הם פותרים בעיות, איך הם מעבירים מסר לילדם, בצעקות או בנועם ודרך ארץ ?, איך מתקבלות החלטות, בצורה שרירותית, או בשיתוף פעולה שכל בני הבית נוטלים חלק ואחריות ?, מי עושה מה בבית, אבא עושה רק דבר מסוים ואימא רק דבר מסוים, או ששניהם עושים הכל ?
לשאלה האחרונה, קוראים גידול וחינוך ילדים על פי טריטוריות פתוחות, דרך המאפשרת לילד להתנסות יותר ולהעז יותר ולא לראות בדרך מסוימת, כאילו היא סגורה בפניו.
צורת התקשורת והעברת המידע של ההורים לילדים ואיתם, היא אחד המרכיבים המרכזיים העשויים להשפיע על דרכו ובחירותיו של הילד.
האווירה בבית הילד לכשיגדל, תמיד תהיה קשורה לאווירה במשפחת המוצא.
לעיתים, עובר ערך סותר ללא כוונה, עקב פרשנות של הילד.
חשוב אם כך לזכור את רעיון הסובייקטיביות, ואיך הילד מפרש את האווירה בבית.
הזדמנות להתנסות אישית:
תשאלו את עצמכם: איזה משפט, או פתגם, או מסר, אתם זוכרים מבית ההורים?
זה יכול להיות משפט כדוגמת: "כסף לא גדל על העצים", או "אצלנו בבית לא מדברים על זה".
• חישבו על משפחת המוצא שלכם, האם אתם זוכרים משפט או
מסר מהתקופה ההיא ?
• איזה מסר כיום אתם מעבירים לילדכם ?
• האם זהו המסר שאתם רוצים להעביר להם ?
יש לכם שאלות ? רוצים לדבר על הנאמר במדור ? כתבו לנו את שאלותיכם
למייל : kids.kidney10@gmail.com ואיציק ישמח לענות לכם .